Radio Rosenhof

Bilde av skilt i Dynekilgata 10, der det står Rosenhof skole

Tredje episode: Muntlig øvelse, bruk av diktat

Radio Rosenhof har denne gangen tatt med videokamera for å vise en muntlig øvelse fra klasserommet. Lærer Eva Bech tar utgangspunkt i en gammel og kjent didaktisk metode (diktat), som i møte med voksne innvandrere får et helt annet fokus enn det tradisjonelle verktøyet dette var for rettskriving. Det vi liker med øvelsen er at den treffer både muntlig og skriftlig, er del av en repetisjon av begreper og forholdsvis grei måte å variere undervisning samtidig som deltakerne er aktive. Øvelsen fokuserer spesielt på arbeid med muntlighet i områder som er utfordrende når man har med seg fonetiske lyder fra et annet språk enn norsk.

 

Andre episode: Omvendt undervisning. Metode for å lære ny grammatikk (video)

Lærer har laget en video, om et nytt grammatisk tema, som elevene ser hjemme. På skolen deles de inn i grupper og løser oppgavene sammen. Deretter gjør de en hverandrevurdering av hverandres oppgaver og får en fasit for å sjekke om de har rettet riktig. Til slutt får de sine rettede oppgaver tilbake. I løpet av prosessen har de lært mye nytt ved å ta i bruk ny kunnskap sammen. Vanligvis pleier det være lite spørsmål til slutt. De får kopi av oppgavene som de kan gjøre hjemme etterpå om de vil. Det viser seg å være en effektiv metode for innlæring av ny grammatikk. 

 

Foto/redigering: Tove Michaelsen

Første episode: Metoder når man lærer språk (podcast)

Intervju med Marie Aalen, i etterkant av foredrag for lærere 14. mars i Dynekilgata, der hun forteller om åtte metoder i norskundervisningen.  Marie forteller også litt mer om fire forhold knyttet til språkopplæring, der hun blant annet forteller om hvordan det var for henne å lære russisk.  

 

Bilde av Marie Aalen i en læringssituasjon. Hun har på seg en rosa genser med hvit logo, og holder hendene foran genseren.

 

Du kan høre lydfilen her  eller lytte til podkasten på Soundcloud.