Læreplanpodden med Helene Uri
Radio Rosenhof vil gjerne tipse om HK-dirs podkast: læreplanpodden med Helene Uri. Formålet med podden er å gi et innblikk i hvilke endringer som er gjort etter at læreplanen har vært på høring og hva nye læreplaner betyr mer konkret. Her kan du blant annet få informasjon om den offetnlige høringen og forslag til nye læreplaner, om ressursperspektiv og bruk av flerspråklig kompetanse. I en av episodene snakkes det om hvordan norskopplæringen skal støtte opp under og utnytte læringspotensialet i annen opplæring og aktivitet – og hvordan man kan få til dette.
Unmuta: Hva trenger lærere i voksenopplæring å vite om fleksibel opplæring?
Radio Rosenhof velger å legge ut en vikar-podkast i mangel av tid til å lage egne sendinger nå. Unmuta setter fokus på rapporten om fleksibel opplæring som Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, nylig laget på oppdrag fra Kompetanse Norge, og betydningen av funnene for lærere i voksenopplæringen. Eline Wigdel, seniorrådgiver ved seksjon for fleksibel læring i Kompetanse Norge og vår egen lærer Marie Aalen deler sine tanker og innspill rundt rapporten. Podkasten kan høres på Spotify: Hva trenger lærere i voksenopplæring å vite om fleksibel opplæring?
Fjerde episode: Strukturøvinger i klasserommet
Filmen viser 3 øvelser for muntlig automatisering av grammatiske strukturer. Klassen er en Spor 3-klasse som er midt mellom A2 og B1, men dette passer like bra for spor 2-klasser.
Tredje episode: Muntlig øvelse, bruk av diktat
Radio Rosenhof har denne gangen tatt med videokamera for å vise en muntlig øvelse fra klasserommet. Lærer Eva Bech tar utgangspunkt i en gammel og kjent didaktisk metode (diktat), som i møte med voksne innvandrere får et helt annet fokus enn det tradisjonelle verktøyet dette var for rettskriving. Det vi liker med øvelsen er at den treffer både muntlig og skriftlig, er del av en repetisjon av begreper og forholdsvis grei måte å variere undervisning samtidig som deltakerne er aktive. Øvelsen fokuserer spesielt på arbeid med muntlighet i områder som er utfordrende når man har med seg fonetiske lyder fra et annet språk enn norsk.
Andre episode: Omvendt undervisning. Metode for å lære ny grammatikk (video)
Lærer har laget en video, om et nytt grammatisk tema, som elevene ser hjemme. På skolen deles de inn i grupper og løser oppgavene sammen. Deretter gjør de en hverandrevurdering av hverandres oppgaver og får en fasit for å sjekke om de har rettet riktig. Til slutt får de sine rettede oppgaver tilbake. I løpet av prosessen har de lært mye nytt ved å ta i bruk ny kunnskap sammen. Vanligvis pleier det være lite spørsmål til slutt. De får kopi av oppgavene som de kan gjøre hjemme etterpå om de vil. Det viser seg å være en effektiv metode for innlæring av ny grammatikk.
Foto/redigering: Tove Michaelsen
Første episode: Metoder når man lærer språk (podkast)
Intervju med Marie Aalen, i etterkant av foredrag for lærere 14. mars i Dynekilgata, der hun forteller om åtte metoder i norskundervisningen. Marie forteller også litt mer om fire forhold knyttet til språkopplæring, der hun blant annet forteller om hvordan det var for henne å lære russisk.
Foto: Sverre Jarild
Du kan høre lydfilen her eller lytte til podkasten på Soundcloud.