Hovedseksjon

Prosjekt TIM – Tilpasset opplæring i muntlig norsk

Ifølge læreplanene skal alle deltakere følge samme læreplan i muntlig norsk, men med tilpasninger for de som i begrenset grad kan bruke lesing og skriving som verktøy i læringsprosessen. TiM-prosjektet hadde som mål å bidra til å systematisere og videreutvikle muntlig norskopplæring for disse deltakerne. Siden gode muntlige ferdigheter er et viktig grunnlag for lese- og skriveopplæringen, vil det å jobbe med det muntlige også kunne gi bedre resultater på deltakernes skriftlige norsknivå på sikt. 
 
Gode arbeidsmåter og metodikk i arbeidet med å øke norsknivået for deltakere med lite til ingen skolebakgrunn er etterspurt i voksenopplæringen. Ved Rosenhof voksenopplæring er det et stort fagmiljø som jobber med denne målgruppen, og vi har etter hvert fått mange års erfaring med bruk av digitale verktøy i undervisningen. Men for å bruke digitale verktøy på en mer bevisst og systematisk måte, kreves opplæring, trygghet og trening hos både lærere og deltakere. Med dette prosjektet ønsket vi å sette bruk av digitale verktøy mer i system, og gjøre det lettere å dele gode erfaringer og arbeidsmetoder. 
 
Det finnes flere digitale verktøy som er godt egnet til å jobbe med muntlige ferdigheter. Ved å tilrettelegge for at deltakerne i større grad blir satt i stand til å jobbe selvstendig i deler av tiden, bygger vi samtidig opp deres egen forståelse for og evne til å ta ansvar for egen læring. Samtidig frigjør vi tid til tettere oppfølging av deltakere en-til-en eller i små grupper, for å sikre forståelse og trygghet i læringssituasjonen. Når lærere gir muntlige instrukser til deltakerne, får de som ikke greier å nyttiggjøre seg lesing og skriving en mer likeverdig mulighet til å jobbe med hjemmelekser, som det andre deltaker har. Digitale verktøy kan også øke deltakernes mulighet for å øve på språket utenom klasserommet.

I prosjektet ble det utviklet Veiledningsmateriell for lærere om bruk av digitale verktøy i tilpasset muntlig norsk for deltakere med lite eller ingen utdanning.

Kontaktpersoner

Fagansvarlige/prosjektmedarbeidere: 
Heidi Alnæs heidi.alnas@osloskolen.no 
Kirsti Hole kirsti.hole@osloskolen.no 

Tjenesteutvikler/prosjektleder: Linda Moe linda.moe@osloskolen.no

Avdelingsleder: Anniken Eriksen anniken.eriksen@osloskolen.no