Hovedseksjon

Støttet frivillighet

Prosjektet ble igangsatt som et ledd i skolens satsing på frivillighet som integreringsarena på flere nivåer, og spesielt for å svare ut behovet for en tettere og mer målrettet oppfølging av deltakerne, for at de bedre kunne nyttiggjøre seg mulighetene for språktrening, nettverksbygging, tilhørighet og aktivering av egne ressurser, som ligger i frivillig sektor. 

Frivillighet kan være så mangt – fra humanitært arbeid til friluftsliv, musikk, kultur og fritidsaktiviteter for barn, og så videre. I prosjektet utforsket vi hvordan sivilsamfunnet og skolen kan samarbeide på måter som fører til økt læringsutbytte og inkludering for deltakerne, som et supplement til andre kvalifiserende tiltak. Deltakelse i frivilligheten bidrar til å fremme integrering, inkludering og livsmestring i et nytt land, og styrker mulighetene for å delta i arbeid, utdanning og samfunnsliv. Gjennom prosjektet fikk mange deltakere støtte til å engasjere seg i lokalmiljøet, og lærerne fikk økt bevissthet om frivilligheten som supplerende arena for praktisering av norsk og sosial tilhørighet. Prosjektet bidro til å øke andelen blant våre deltakere som deltok i frivillige tilbud, og ga oss økt kunnskap om hva deltakere har behov for av veiledning og støtte for at de skal greie å engasjere seg i frivilligheten.

Metodikken tok utgangspunkt i femtrinnsmodellen til «Supported employment» (SE), men var rettet mot deltakelse i frivillige organisasjoner og sivilsamfunnet i stedet for direkte mot arbeid. Et kjerneelement i SE-modellen er deltakermedvirkning. Deltakermedvirkningen legger grunnlaget for å få til «den gode matchen» mellom deltakere og frivillige tilbud. En egen "frivilligspesialist" hadde ansvar for å matche deltakerne med frivillige organisasjoner, fungerte som en støttespiller for deltakere som ønsket å være frivillige, og fulgte opp deltakerne og organisasjonene.

Målgruppen for prosjektet var deltakere ved Rosenhof som ønsket og kunne ha nytte av å delta i frivillig arbeid for å forbedre norskferdigheter, styrke sin kjennskap til og deltakelse i norsk samfunnsliv, samt øke sine muligheter for å gjennomføre utdanning og/eller komme i jobb.  

Prosjektets hovedformål var:

  • Å synliggjøre frivillighetens rolle som arena for språktrening og bygging av sosialt nettverk
  • Å øke andelen deltakere som deltar i sivilsamfunnet gjennom frivillig engasjement
  • At frivillig innsats i større utstrekning skal kunne inngå i deltakers kvalifisering og integrering, sammen med utdanning og andre arbeidsrettede aktiviteter

Kontaktpersoner:

Tjenesteutvikler/prosjektleder Linda Moe linda.moe@osloskolen.no

Avdelingsleder Anniken Eriksen anniken.eriksen@osloskolen.no

 

 

 

 

<